Week 12 & 13 | Cambodja | Paradijs II

23 maart 2017 - Yogyakarta, Indonesië

Ik ben nu al een paar dagen in Indonesië en het is erg leuk. Deze blogpost gaat over de eerste en tweede week van Cambodja (21 januari - 5 februari).

Onze eerste bestemming in Cambodja was Banlung. In dit kleine stadje waren zo goed als geen toeristen en dit zou uiteindelijk onze favoriete stad in Cambodja worden. We huurden scooters en reden naar verschillende watervallen, waar je ook kon zwemmen. Één waterval hadden we zelfs helemaal voor onszelf. We bezochten een vulkanisch meer waar alle locals naartoe kwamen om (gekleed) te zwemmen en we eindigden onze dag door op een heuvel te kijken naar de mooie zonsondergang.
De volgende bestemming was Kratie, een plaats die niet op de doorsnee route ligt maar waar wel een stuk meer toeristen komen. In Kratie hebben we de irrawaddydolfijnen gezien. Van deze dolfijnen zijn er niet meer veel over, dus dat maakte het extra bijzonder om ze te zien.
Hierna gingen we naar Siem Reap. Bij deze plaats ligt Angkor, met de tempel die iedereen kent: Angkor Wat. We stonden heel vroeg op om de zonsopgang te zien en op onze scooters reden we 7 kilometer naar de westingang van de tempel, waar je de bekende tempel-voor-zonsopgangsfoto kan maken. Net voor de ingang werden we gestopt voor een ticketcontrole en aangezien wij geen ticket hadden, zeiden we dat we graag vier tickets wilden. Hiervoor moesten we echter zo'n 6 kilometer naar de officiële ticketoffice rijden. Na het kopen van het ticket reden we naar de oostingang van de tempel en tijdens de rit konden we lekker chagrijnig genieten van de zonsopgang. We besloten nu de oostingang te nemen omdat die minder toeristisch was en we nu toch al de zonsopgang gemist hadden. De dag begon dus wat minder, maar uiteindelijk hadden we een erg leuke dag.
Na nog wat dagen Siem Reap werd het tijd voor onze Israëlische vrienden om verder te gaan. Één van hun vliegt namelijk op 31 maart terug en daarvóór wilden ze nog naar Vietnam en de Filipijnen, dus zij zouden met een hoger tempo door Cambodja gaan dan Ichelle en ik.
Na een moeilijk afscheid bleven Ichelle en ik achter in Siem Reap. De volgende avond namen wij de nachtbus naar Chi Pat, waar we na een homestay bij een aardige man met een alcoholsnuifprobleem een tweedaagse mountainbiketrip deden met een gids, wat erg leuk was. We hebben nog nooit zo erg gezweet als bij deze tocht en later werd dat voor ons een begrip om aan te tonen hoe warm we het hadden. Denk bijvoorbeeld aan "het Chi Pat-level is bijna bereikt" of zoiets. Na deze trip gingen we naar het zuiden, naar Sihanoukville. In deze plaats ontmoetten we onze vrienden weer. Zij waren ondertussen naar het eiland Koh Rong geweest en we zouden samen na een paar dagen in Sihanoukville naar het kleine eiland Koh Ta Kiev gaan. We dachten eerst dat onze wederontmoeting maar voor 2-3 dagen zou zijn, maar uiteindelijk zouden we nog twee weken met z'n vieren zijn.
In Sihanoukville deden we een cooking class en sliepen we een nacht op beanbags op het strand, wat volgens de man van het guesthouse waar we die kussens leenden nog nooit iemand had gedaan.
Hierna gingen we naar Koh Ta Kiev, waar helemaal niets te doen is behalve chillen en genieten van het strand. We hebben hier een nacht in hangmatten geslapen en bij de tweede nacht begon het te stormen dus mochten we voor hetzelfde geld in een bungalow slapen. De volgende ochtend verlieten we dit kleine paradijseiland en namen we de boot terug naar Sihanoukville.

Dit waren de eerste twee weken van Cambodja.

Wat ik in deze weken geleerd heb:
- Dollars worden in Cambodja evenveel gebruikt als de Cambodjaanse Riel. Hoewel je na een week meestal wel gewend bent aan nieuwe buitenlandse valuta was het wel heel makkelijk om met dollars te betalen. 4000 Riel is één dollar en aangezien de dollar bijna gelijk staat aan de euro hoefden we eigenlijk nooit na te denken over hoe duur iets was.
- De Cambodjanen zijn echt heel aardig. Wij vonden dat er best een groot verschil was met de Laotianen, die we niet heel vriendelijk vonden.
- Als je besluit om héél vroeg op te staan, zorg dan dat je van tevoren alles goed hebt uitgezocht over tickets (en vervoer en de route).
- Mijn Hebreeuwse woordenschat is al flink uitgebreid. Naast dagelijkse woorden, scheldwoorden en zinnen zoals 'Ik heb honger.', 'Ben je dronken/stoned?' en 'Je bent gek.' ken ik ook de getallen 1 tot en met 10.

Bedankt voor het lezen!

Veel liefs,