Week 8 & 9 | Laos | Avontuur

4 maart 2017 - Hanoi, Vietnam

Inmiddels ben ik in Vietnam en reis ik voor het eerst alleen. Ik ga nu over de eerste twee weken van mijn reis in Laos vertellen (22 december - 5 januari).

De dag nadat Ichelle en ik aankwamen in Huay Xai, het stadje aan de grens met Thailand, deden we mee met de Gibbon Experience. De Gibbon Experience is een trekking in het Bokeo Natuurreservaat, waarbij je tussendoor ziplinet. Wij deden de classic tour van drie dagen. We zweefden tussen de bomen en bergen en genietend van het prachtige uitzicht kregen we de ene adrenalinekick na de andere. Bij "video's" kan je het filmpje zien dat onze gids van mij heeft gemaakt en krijg je een goed beeld van hoe geweldig het was. We hebben helaas geen gibbons gezien, maar we hebben wel hun sirene-achtige geschreeuw gehoord en de bomen in de verte zien schudden. We overnachtten met vijf hele leuke mensen in een boomhut op 30 meter hoogte. Ik weet nu al dat ik nooit meer zal kunnen douchen met zó'n uitzicht. Je brengt niet elk jaar kerstavond door met sticky rice, kaartspellen en junglegeluiden, dus dat was erg bijzonder om mee te maken. Thuis lig je (hopelijk) ook niet angstig wakker omdat je een meter naast je ratten hoort lopen. Één rat zal in ieder geval wel een frisse adem hebben, want de tandpastatube van iemand van onze groep was opengeknaagd. Deze hele Gibbon Experience was echt een onvergetelijke ervaring.
Door onze gids van deze drie dagen werden we na de Gibbon Experience uitgenodigd om samen met Arjan, de Nederlandse jongen van ons groepje, naar een feest van een vriend te komen. Ook dit feest was erg bijzonder om mee te maken: wij waren de enige westerlingen en eigenlijk sprak niemand behalve onze gids Engels, maar toch was iedereen superaardig voor ons en wilden mensen steeds met ons proosten. Letterlijk om de paar minuten moest je 'cheers' zeggen en dan moest je verplicht wat drinken want anders was het onbeleefd. Je zou denken dat we aan het einde van de avond dus dronken waren, maar niks was minder waar want het bier werd volgestouwd met ijsklontjes zodat je minder snel lam zou worden. Alle Aziaten om ons heen waren echter wel dronken en als ik aan hun gezang bij de karaoke denk bloeden m'n oren nog een beetje na.
De dag erna gingen Ichelle en ik naar Luang Namtha, waar we een tweedaagse trekking en de derde dag kajakken deden. Op het busstation ontmoetten we twee Israëliërs, met wie we de trekking deden, goede vrienden werden en later nog lang samenreisden.
Na de trekking vierden we oud en nieuw in Luang Prabang, wat een erg leuk stadje was. Onze volgende bestemmingen waren twee dorpjes, waar de natuur echt adembenemend was. In één van die dorpjes, Muang Ngoi Neua, sliepen we in kamers die grensden aan het water en aten Ichelle en ik voor het eerst Shakshuka, een populair Israëlisch ontbijtgerecht dat we later nog vaak zouden eten.
De tweede week van Laos hadden we bijna elke dag regen, wat heel jammer was. Gelukkig hebben we alsnog heel erg kunnen genieten van onze tijd hier.

Dit waren de eerste twee weken van onze reis in Laos.

Wat ik in deze weken heb geleerd:
- Iedereen kan miljonair zijn. Voor €115 heb je 1 miljoen Kip.
- Laos is echt een stukje duurder dan Thailand en Myanmar. Je krijgt zelden een maaltijd goedkoper dan €2,40 en een overnachting kost zo'n €4,20, wat goedkoop lijkt maar wat vrij veel is vergeleken met wat we gewend waren.
- Je hebt geen vleugels nodig om te vliegen. Een harnas en een zipline is alles wat je nodig hebt.

Bedankt voor het lezen!

Liefs,

Charlot

1. Dorte:
    5 maart 2017
    Lieve Lot,
    Fantastische avonturen beleven jullie! Wat een super leuke video!
    Liefs mama
  2. Pascale Wessels:
    5 maart 2017
    Ontzettend leuk geschreven lief lotje! Klinkt geweldig! xxx
  3. Sophie:
    7 maart 2017
    Zo leuk geschreven Lot! Leuk om alles op deze manier nog een keer te lezen xxx