Week 1 | Myanmar | Eerste indrukken

25 november 2016 - Mawlamyine, Myanmar

Het is precies drie weken geleden dat mama en ik van huis vertrokken en nu zal ik eindelijk wat vertellen over onze reis. Ik heb steeds gewacht op een plek waar een computer beschikbaar was zodat we onze foto's van de camera konden uploaden. Internetcafés met 'ouderwetse' computers bestaan hier helaas niet, want ie-de-reen heeft een smartphone. Straatverkopers die er uitzien alsof ze 's nachts geen dak boven hun hoofd hebben, hebben toch allemaal een mobiel ter grootte van een mini-tablet in hun hand.
Maar goed, van een aardig Oostenrijks meisje mocht ik een sd-cardreader lenen en hierdoor kan ik eindelijk een post mét foto's plaatsen.

De eerste dagen brachten we door in Yangon, de grootste stad van Myanmar. De dag na aankomst was mijn achttiende verjaardag en zo kon ik, nu als volwassene, mijn reis écht beginnen. Het hotel had als verrassing een taart geregeld en 's ochtends na het ontbijt op het dakterras werd deze naar ons toe gebracht. Veel beter dan genietend van het uitzicht met een taart met "Happy birthday '18' Ms Charlot" kan je je verjaardag niet beginnen.
In Yangon hebben we de Shwedagon Pagode bezocht, wat de bekendste en glinsterende tempel van Myanmar is. Ook hebben we veel rondgelopen, markten bezocht en zijn we de Yangon River overgestoken. Je komt in Yangon buiten de Shwedagon Pagode bijna geen toeristen tegen. Op een fietstaxi werden wij  rondgereden door een bamboo village, waar wij zelfs de enige reizigers waren. De meeste mensen in dit dorp waren nogal arm, maar op een gegeven moment kwamen we aan bij een gedeelte waar het nog veel erger was: de mensen hier hadden geen schoon drinkwater, elektriciteit en weinig te eten. De kinderen konden niet naar school. Wel waren ze heel lief en ook blij dat we er waren. Ik voelde me erg ongemakkelijk en schuldig over onze 'rijkdom', blankheid en over het feit dat hun armoedige levenswijze voor ons een soort uitstapje was. Maar goed, de mensen waren erg vriendelijk (zoals iedereen in Myanmar) en de kinderen wilden continu op de foto.
Na twee en een halve dag was het tijd om Yangon achter ons te laten en met de nachtbus reden we naar de noordelijke stad Mandalay.
Deze busreis van tien uur verliep op zich goed, maar er werd de héle rit harde Myanmarese muziek gedraaid. Best raar, in een nachtbus waar iedereen gewoon probeert te slapen...

In Mandalay hebben we veel tempels gezien en uren over de markten gelopen, waar er kleurrijke chili's, fruit en stinkende gedroogde vissen in overvloed zijn. We hebben in Mandalay twee bijzonder zonsondergangen mogen meemaken:  de één vanaf de langste teakhouten brug ter wereld en de ander vanaf Mandalay Hill, waar op de top een mooie tempel staat. (Bij beide plekken waren wel veel toeristen aanwezig).

's Ochtends namen we de bus naar Bagan, waar het grootste tempelcomplex van Myanmar is. Op een lekke band na verliep deze rit prima.

Dit was week 1 en ik zal snel over de andere weken schrijven!

Dingen die ik in deze week geleerd heb:
- Verkeer:
    - Inhalen mag altijd: links, rechts, doorgetrokken streep of niet, het kan allemaal.
    - Wie het hardst toetert, heeft voorrang.
    - Men rijdt aan de rechterkant, maar alle auto's hebben hun stuur nog rechts. Dit maakt het inhalen nog trickier.
    - Autogordels zijn voor losers.
- Heel veel mannen kauwen op beetle  nuts, een soort noten die een licht euforisch gevoel afgeven (als een sigaret). Veel oudere mannen hebben hier rode tanden van en iedereen spuugt op straat, waardoor je overal op straat rode vlekken ziet.
- Een groot deel van de vrouwen smeert elke dag een witte pasta, Thanaka, op hun wangen. Thanaka wordt als make-up gebruikt en het beschermt ook tegen de zon. Ook veel kinderen en sommige mannen dragen dit.
- De lokale munteenheid is de Kyat (spreek uit als tsjad) en het voelt als monopolygeld. 1000 kyat is zo'n 75 cent en het meestgebruikte grote briefgeld is 5000, dus je loopt echt met een stapel geld rond die niet zoveel waard is.
- Accommodatie is in Myanmar vrij duur vergeleken met de andere landen in Zuidoost-Azië. Eten en vervoer is wel heel goedkoop. Onze goedkoopste maaltijd was noodlesoep van 1000 kyat (€0,75)!

Heel erg bedankt voor het lezen en tot snel!

Liefs Charlot

1. Doelse:
    25 november 2016
    Lieve lot, heel mooi & leuk geschreven! Echt fijn dat je op deze manier laat weten wat je allemaal beleefd. Ook hele mooie foto's, jaloersmakend haha. Geniet van je reis! Mis je wel xxxx
  2. Morwenna:
    25 november 2016
    Lot!! Wat ontzettend leuk en bijzonder wat je allemaal meemaakt! En je schrijfskills zijn nog steeds on point <3 Dat schuldgevoel kan ik me heel erg voorstellen inderdaad! Ik mis je en ik hoop dat je daar een heerlijke tijd hebt, liefs aan je moeder!
    xxx vanuit een nogal koud Nederland
  3. Carlijn:
    25 november 2016
    Heeei lieve lot! Zooo leuk om het te lezen. Je schrijft heel leuk en ik zie t gewoon helemaal voor me. De foto's zijn ook zo mooi en bijzonder! Gaaf! Goeie reis en ik zie uit naar het volgende verhaal. Xjes
  4. Sanne:
    26 november 2016
    Super mooi geschreven Charles!! En hele gave foto's! Ben benieuwd naar meer<3 Liefs en groetjes huize Kroes